Hieronder zijn vijf workshops beschreven. Wil je meer diepgaande kennis opdoen zodat je je echt kunt verdiepen in het onderwerp of wil je meer actie in de taxi met ruimte voor oefening en discussie? Geef dit vooral aan. Ik zorg dat de workshop op maat is ingericht.

Geïnteresseerd in meerdere onderwerpen? Door een workshop op maat voeg ik onderwerpen samen, zodat wat ik je vertel, aansluit bij wat jij wil weten!

Workshops

-Afasie/ dysartrie-

 

Je komt als zorgprofessional regelmatig in contact met mensen die moeite hebben met spreken of begrijpen van taal, bijvoorbeeld door afasie (taalstoornis) of dysartrie (spraakstoornis). Deze communicatieproblemen kunnen het contact behoorlijk bemoeilijken.

In mijn werk als logopedist zie ik vaak hoe lastig het kan zijn voor zorgprofessionals  om goed contact te maken met mensen met afasie of dysartrie. Gesprekken kosten meer tijd, leiden soms tot misverstanden en kunnen frustratie oproepen bij zowel cliënt als hulpverlener. Tijdens mijn workshop geef ik praktische handvatten en communicatiestrategieën waarmee je meer rust, begrip en verbinding in het contact kunt brengen.

-Ademgebruik-

 

Hoe kun je de focus leggen op je ademhaling? We leren ze lezen, rekenen en andere moeilijke dingen maar om te kunnen leren moet je ontspannen zijn. En dat lukt alleen wanneer je je ademhaling onder controle hebt. Het allerbelangrijkste. En waarom leren we dát dan niet? Oefeningen gericht op de ademhaling: een win win situatie. Het is niet alleen helpend om emoties beter te kunnen reguleren, maar daarnaast zorgen ze ook voor het vergroten van de aandacht en de focus. Het grootste gewin is dat kinderen meer kalmte ervaren omdat ze ontspannen zijn en ze hierdoor hun lichaam beter begrijpen. Maar weten kinderen en volwassenen niet hoe ze moeten ademhalen dan? Natuurlijk. Dit is een automatisch proces die we van nature uitvoeren en niemand heeft dit ons geleerd. Gelukkig maar.  We weten dus hoe het moet. Adem in, adem uit. Maar doen we het ook op de juiste manier?  Hoge schouders, hoorbare korte ademhalingen. Wij allemaal gebruiken niet onze volledige longcapaciteit. Wanneer we dat niet doen optimaliseren we ook niet de ontwikkelingen in onze hersenen. En dat ga je merken aan je concentratie. O ja en aan je vermoeidheid. De manier van ademhalen kan de balans van het lichaam verstoren. CO2 heb je nodig om zuurstof te kunnen opnemen in het lichaam. Te diep en/ of te snel ademen: een tekort aan CO2: een tekort aan zuurstof in je hersenpannetje. Je ademt te snel, je neemt veel zuurstof op, maar bij het uitademen stoot je weer veel CO2 uit. Er is wel zuurstof in het bloed maar je lichaam kan er te weinig mee. Een tekort aan zuurstof zorgt voor veel problemen. Denk aan ontwikkeling van astma, slaapproblemen, angstaanvallen maar het kan ook het achterliggende probleem zijn van bijvoorbeeld een slechte concentratie, druk gedrag en ook allergieën. Het gebruik van spelvormen gericht op ademhalingsoefeningen kan je leren hoe je ontspannen kunt ademhalen. Ik leer je hoe belangrijk je neus is. Niet om die in andermans zaken te steken, nee. Ik leg uit hoe en waarom ademen door de neus o zo essentieel is!

 

-Stemgebruik-

 

Wist je dat 50% van begeleiders/ leerkrachten wel eens problemen ondervinden van hun stem? En dat een deel hiervan zich letterlijk moet ziekmelden?

Er wordt vaak niet stilgestaan bij de belasting van je stem. Maar goed stemgebruik speelt o zo’n belangrijke rol. Want wat als je last hebt van je stem en je geen woord kan uitbrengen? Of dat je aan het einde van de dag je stem zó moe is dat je je afvraagt of dat de volgende dag wel goed komt.

En dat is vaak ook pas het moment dat er bij stilgestaan wordt, maar dan ben je eigenlijk iets te laat natuurlijk.

Ik leg je uit hoe je stem in elkaar zit, zodat je weet hoe je hem gebruiken moet, gezond houdt. We besteden aandacht aan hoe je je stem voorbereid, opwarmt en ik leg uit waarom en hoe dit in relatie staat tot je houding en ademhaling. We go all the way.

Tot slot leer ik je hoe je je stem kunt gebruiken om informatie zo over te kunnen brengen op leerlingen dat je ze blijft boeien. Ik zeg win win!

 

-Taal en communicatie-

 

De hele dag zijn we omgeven met taal. Taal is een manier om te kunnen communiceren. Communiceren is een eerste levensbehoefte. Het is belangrijk voor ons emotionele, psychologisch en sociaal welzijn. Door te communiceren kunnen we emoties uitdrukken, contact maken en onderhouden en relaties opbouwen. 

Maar wat als een kind geen of weinig woorden gebruikt? Communiceert mijn kind eigenlijk wel? 

Ik leg je uit welke voorwaarden in de communicatie vooraf gaan aan het daadwerkelijk spreken. Als je ze kent weet je ze te onderscheiden, en als dat lukt weet je ze met nog wat tips, ook nog te stimuleren.

Ik geef je inzicht in wat taalontwikkelinsproblemen zijn en wat een taalontwikkelingsachterstand inhoudt. Hoe je een rijke taalomgeving kan creëren. Eentje die de hele dag doorgaat en zo normaal wordt dat het je niet eens moeite kost.

-Succesvolle communicatie tussen jongens en meiden-

 

In de tijd van nu waar echt communiceren en grenzen aangeven moeilijk is. Waar echte communicatie vaak wordt overgenomen door digitale communicatie, is het van groot belang dat we kinderen op jonge leeftijd al leren communiceren. We worden lang niet altijd goed begrepen door de ander. Dat kan frustratie geven. Om succesvol te kunnen communiceren met elkaar zijn er veel dingen om rekening mee te houden. Denk aan actief luisteren, duidelijk kunnen en durven zijn en rekening houden met signalen die worden afgegeven.  Hoe communiceer je met elkaar? Hoe geef je je grenzen aan elkaar aan? Juist door hier van op de hoogte te zijn weet je waar je aan toe bent, wat je zou kunnen verwachten. Ik wil je leren hoe je door middel van je communicatie de ruimte kan nemen om op ontdekking te gaan naar de veiligheid die je ervaart wanneer grenzen worden aangegeven. Bij deze workshop komt ook de input aan bod van een gedragsdeskundige werkzaam in de jeugdsector.